قصص رومانسية - حب الثانوية الجزء الاول - قصص يومية
حب
الام : طب يلا فوقي كدا وبسرعه عشان تفطري قبل ما تنزلي مش هتنزلي زي كل يوم من غير فطار , شهد : لبست وجهزت نفسها لنزولها للكلية وكالعادتها تفطر علي الواقف , الام : برضو مش هتتعودي تفطري زي الناس , شهد : معلش بقي يماما هتاخر علي المترو وعلي زيزي بقالها ساعة وقفالي هناك اشوفك بالليل .
الام : ربنا معاكي يا بنتي وتفلحي بدل مقبول بتاع كل سنه دي , شهد في طريقها تليفونها رن ردت شهد علي الفون بصي متغلطيش هي دقيقة وهكون قدامك , زيزي صاحبتها وزميلتها في الكلية : طب يا ست شهد ياريت متتاخريش الاتنين اتقبلوا عند المترو , زيزي : كل دا تاخير يا شهد اتاخرتي اوي النهاردة .
شهد : معلش بقي يا زوزه كنت واقفه قدام المراية اي رايك فيا النهاردة , زيزي : يعني انتي تقفي قدام المراية وانا تحت الشمش مستنياكي كدا دماغي وجعتني , شهد : زوزتي حبيبتي مش هتاخرتاني بس علي الله ياخد باله مني بقي , زيزي : انا اصلا مش عارفه اي اللي عاحبك في سي طارق ده دا حتي دايما مكشر وتقيل كدا .
شهد : زوزه اخص عليكي متقوليش عليه كدا دا حب الثانوني يا بنتي وان شاء الله هوقعه , وصلوا الكلية ووقفين هناك بيتكلموا فجأه شهد تنحت , زيزي : في اي يا بنتي تنحتي كدا لي لفت زيزي وشافت طارق اها هو سي طارق شرف , شهد : شوفتي شوفتي يا زوره الكلية نورت ازاي بس عارفه تقيل تقيل بس قمر .
طارق : صباح الخير يا شهد ، صباح الخير يا زيزي , زيزي وشهد : صباح النور , احمد صاحب طارق , احمد : طارق طارق , طارق : عن اذنكم وراح طارق لصاحبه احمد , احمد : اي يا عم طارق انت ناوي تحن عليها ولا اي , طارق : اي يا احمد اللي بتقوله دا انا بس قولت اقلهم صباح الخير .
بوستات حب
احمد : ماشي يعم هصدقك المرادي بس بصلها كدا من ساعت ما دخلت الكلية وهي مشلتش عينها عينها من عليك , طارق : دي بنت حركاتها كلها هبل في هبل لا وكمان فاشلة , احمد : طب ما تديها فرصة يا طارق دي بتحبك من زمان فكر ، فاكر جوابات ثانوي اللي كانت دايما تكتبهالك والشكولاته اللي كانت دايما تحطها في شنطتك.
طارق : ايوه فاكر انا مبيعجبنيش فيها اصلا غير إصرارها ده , احمد : نعم بتقول اي عحبك فيها اي اخيرا عشت لحد ما شوفت اليوم اللي حاجه تعجبك فيها يا طارق , طارق : طب يلا يا ظريف هنتاخر كدا علي المحاضره انتهت المحاضره , شهد : زوزه ما تيجي نقعد مع بعض حبه بالليل عندي اي رايك .
زيزي : ماشي يا ستي هاجي بس مش طول القاعدة تتكلمي علي سي طارق , شهد : لا لا متقلقيش هنذاكر بس شهد روحت بيتها سلمت علي مامتها وعرفتها ان زيزي صحبتها هتجيلها بالليل الباب بيخبط , مامت شهد بتفتح اهلا يا زوزه اتفضلي يحبيتي نورتي البيت , زيزي: اهلا يا طنط عزه البيت منور بوجودك يا طنط شهد جوا .
شهد : زوزتي اخيرا جيتي تعالي تعالي نقعد جوّة دخلوا الاوضة وقعدوا يتكلموا مع بعض باب الاوضة خبط , شهد :تعالي يماما اتفضلي , الام : انا عملت حاجه حلوه لزوزه بقي عشان دي حبيبتي , زيزي : تسلم ايدكي يا طنط والام خرجت من الاوضة وفجأه البيت بيتهز والناس في الشارع بتصوت وبيقولوا البيت بيقع البيت بيقع .
رسائل حب
زيزي وشهد وطنط عزه خرجوا يجروا من قلب البيت ملحقوش ياخدوا غير الفلوس , زيزي : طنط عزه هتعملوا اي دلوقتي تعالوا باتوا عندنا انهارده والصباح رباح , الام : لا يا بنتي احنا هنروح نقعد في اي اوتيل لحد ما نشوف احنا هنعمل اي راحت الام وشهد في اوتيل وحجزوا يومين , وفي صباح اليوم التاني في الكلية احمد في الكليه وطارق رايح يقف معاه .
طارق : ازيك يا ابو حميد , احمد : الحمد الله سمعت عن اللي حصل لي شهد وبيتها , طارق : ايوه قبلت زيزي من شويه وقالتلي ,احمد : مسكينه شهد هي ومامتها تخيل ان هي ملهاش حد غير مامتها و غير عم بس قاعد بره مصر , طارق : اي يعم الحنيه دي مالك بقيت نحنوح كدا لي ربنا يتولاهم .
في الاوتيل شهد صحيت من النوم صباح الخير يماما انتي شكلك منمتيش , الام : مجاليش نوم يا بنتي طول الليل وعماله افكر هنتصرف ازاي , وهنعمل اي الفلوس اللي معانا يدوب علي القد والمرتب بتاعي مبيعملش حاجه , شهد : ودا بقي اللي مزعلك ولا تزعلي نفسك انا هشتغل معاكي ونساعد بعض .
الام : اوعي اسمعك بتقولي كدا تاني ان شاء الله هتفرج من عند ربنا , باب الغرفة بيخبط مين انا زيزي يا طنط , زيزي : صباح الخير يا طنط عرفتوا تناموا , الام : الحمد الله اهي ليله وعدت الحمد الله , زيزي : صباح الخير يا شوشو مجاليش نفس اعقد في الكلية من غيرك قولت اجيلك واجبلك اللبس دا ليكي ولطنط انا عارفه ان اللبس كلوا راح في البيت .
شهد : بجد يا زيزي مش عارفه اقولك اي ولا اشكرك ازاي ,زيزي : اي اي الكلام الكبير دا احنا اخوات يا شوشو متقليش كدا , وبعدين يا حبيبتي دنا روحت الكلية انهارده مخصوص عشان سي طارق يعرف باللي حصل يمكن يقلق عليكي ومشاعرة تتغير , شهد : نطت قعدت قدمها بجد ونبي طب قال اي وعمل اي .
زيزي : بصراحه يا شهد معملش حاجه غير انه قالي ربنا معاها وبعدها احمد نده عليه وراح وقف معاه , وانا ماهنش عليا افضل في الكلية من غيرك وقولت احيلك اقعد معاكي واطمن عليكي انتي وطنط , شهد : كدا يطارق مهنش عليك حتا ترن تطمن عليا ولا تسال عليا حتا , زيزي : طب ونبي يا شهد هيسال عليكي ويطمن بصفتك اي بضبط .
شهد : بصفتتا زمايل ومع بعض من ثانوي يا ستي بقولك اي يا زيزي هاتي اللبس دا كدا , زيزي : هتعملي اي , شهد : قومي يلا انا هلبس واجهز نفسي بسرعه وهنروح الكلية , زيزي : هنروح نعمل اي بس , شهد : يلا بقي مترغيش كتير زيزي وشهد راحوا الكلية وقبلوا طارق واحمد وهما خارجين من مبني المدرج .
طارق : ازيك يا شهد سمعت عن اللي حصل معاكي , شهد : فعلا اممممم بدليل انك فكرت تسال عليا ولا كاننا زمايل من زمان , طارق : واديني سالت يا ستي ها كويسة بقي , شهد : بعد اي بقي ، علي العموم انا كويسه الحمد الله ، عن اذنكم يالا يا زيزي مشيت زيزي وشهد .
معتز : وهو زميل شهد في الكلية وبيحبها جدا وهو من الناس الاغنيه جدا , معتز : شهد شهد , شهد : ايوة يا معتز خير ,معتز : انتي كويسة قلقت عليكي جدا لما عرفت اللي حصلك شهد : متشكرة جدا ,معتز : اي يا شهد مش معقول مش حاسه بيا وبمشاعري الكلية كلها عارفه اني بحبك وانتي ولا انتي هنا .
رسالة حب
معتز : بصوت عالي كل دا لي يعني عشان خاطر طارق بيه اللي مش معبرك ولا حتي مديكي ريق حلو سايبه اللي بيحبك وغاوية مرمطة , احمد : راح يهديه عيب كدا يا معتز ميصحش اللي حصل دا , معتز : بصوت عالي ياعم اوي سيبني دي وش فقر علي فكرة انا مش هسيبك .
وهفضل وراكي لحد ما تبقي ليا وطارق واقف بعيد وشايف الموقف كله , زيزي : اي يا شهد اللي حصل دا الكلية كلها بتكلم عليكي وعلي اللي معتز عمله , شهد : ياستي سيبك منو دا عيل اهبل واللي يكلم يكلم انا ميفرقش معايا غير طارق , زيزي : يادي طارق بتاعك دا ما كان واقف بعيد وشايف كل حاجه ومهنش عليه يدافع عنك حتي .
شهد : وهيدافع عني بصفتي اي بقي حبيته مثلا اهو فعلا ولا معبرني يلا يلا خلينا نمشي انا تعبت مشيت شهد الي الاوتيل , الام : اهلا يا شوشو يا قمر حمد الله ع سلامتك , شهد : اي يا ماما مالك اللي يشوفك دلوقتي ميشفكيش الصبح , الام : اصل فيه خبر حلو اوي يا شوشو وحده صحبتي رنت عليا وعوزنا نروح نقعد معاها في الشقة وهي جوزها متوفي ومعاها ولدين بس واحد قدك والتاني صغير .
شهد : طب ماشي يا ماما بس هنقعد لحد امتا عشان مش نتقل علي الناس , الام : اهو يا شوشو علي ما نشوف شقة إيجارها بسيط والمرتب يكفي المصاريف والايجار , شهد : اللي انت شايفه يا ماما , الام : طب يلا لمي حاجاتك عشان نعمه هتعدي علينا تاخدنا , شهد : حاضر ولموا حاجاتهم وجاءت نعمه تحت في الاوتيل .
الام عزه : نعمه بجد مش عارفه اشكرك ازاي احب اعرفك علي بنتي شهد كلية اداب , نعمه : اهلا وسهلا يا حبيتي دي عروسة زي القمر يا عزه الولاد دول كبرونا بدري , شهد : لا ابدا يا طنط حضرتك لسه شباب ركبوا عربية عزه وراحوا علي البيت , نعمه : بتخبط علي الباب وفجأه اللي ببتفتح الباب !! , شهد : شهقت ها مش معقول, تابع باقي القصة عبر الرابط التالي.
شكرا لك .. الى اللقاء
ليست هناك تعليقات: